“-Medicii ne spun ca ochii nu pot fi vindecati fara a te ingriji mai intai de cap, si nici capul fara a te ocupa de trup. Ma bucur sa aflu ca iti amintesti de mine, caci astfel ma voi simti mai in largul meu in preajma ta si iti voi lamuri mai bine virtutile descantecului, lucru care ma puse in dificultate mai devreme. Caci, Charmides, descantecul va face mai mult decat sa-ti vindece doar durerile de cap. Indraznesc sa cred ca ai auzit medici destoinici spunandu-i vreunui pacient venit la ei cu probleme de ochi ca nu-i pot obloji numai ochii ci, daca vor sa le fie vindecati acestia, trebuie sa-si trateze si capul. De asemenea, ei spun si ca a vrea sa te ingrijesti numai de cap, si nu si de restul corpului, este o mare neghiobie. Discutand astfel, isi aplica metodele asupra intregului corp, incercand sa trateze si intregul si partea. Ai observat vreodata ca lucrurile sunt precum spun ei?

-Da, zise el.

-Au ei dreptate? Esti de acord cu ei?

-Da, raspunse el, cu siguranta!

Raspunsurile lui aprobatoare ma linistira si incepui sa-mi recapat increderea, inflacarandu-ma din nou.

ochii-nu-pot-fi-vindecati-fara-a-te-ingriji-mai-intai-de-cap-si-nici-capul-fara-a-te-ocupa-de-trup-catalin-iriciuc

-Charmides, zisei eu, aceasta este firea descantecului pe care l-am invatat in tabara de lupta de la unul din medicii regelui trac Zamolxis, despre care se spune ca sunt atat de indemanatici, incat detin si mestesugul de a te face nemuritor. Acest trac spunea ca medicii greci iau seama pe drept cuvant la cele de care tocmai pomeneam. Insa, adauga el, Zamolxis, regele nostru, care este totodata si zeu, merge mai departe si zice ca, dupa cum n-ar trebui sa incerci sa lecuiesti ochii fara a te ingriji de cap, sau capul fara sa ai grija de corp, tot asa ar trebui sa tii seama sa nu te ingrijesti de trup fara a da atentie sufletului. Iar acesta este motivul pentru care leacul multor dureri ramane necunoscut medicilor greci, caci ei nu cunosc daca intregul, care trebuie cercetat si el. Partea nu poate fi sanatoasa decat daca intregul este sanatos.” Toate lucrurile bune si rele, fie ale trupului sau ale firii umane, isi au radacinile – ma lamurea el – in suflet, de unde se revarsa in intreg corpul, asa cum de la cap totul se rasfrange asupra ochilor. De aceea, pentru ca trupul si capul sa fie in stare buna, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa incepi sa vindeci sufletul. Leacul, draga tinere, trebuie sa capete efect prin recitarea anumitor descantece, pline de cuvinte frumoase. Prin ele, intelepciunea se revarsa in suflet, iar acolo unde este intelepciune, si sanatatea isi face repede loc, nu numai in cap, ci in intreg trupul. Cel care m-a invatat acest leac si totodata si descantecul mi-a mai dat o indicatie speciala: ”Sa nu lasi pe nimeni sa te convinga sa vindeci capul, pana nu-ti va fi daruit sufletul lui spre vindecare prin descantec. Ar fi o mare greseala in tratarea corpului omenesc ca medicul sa desparta sufletul de trup.” Apoi a subliniat, facandu-ma sa jur ca o sa procedez intocmai: ”Nu lasa pe nimeni, oricat de bogat, de nobil sau de frumos, sa te convinga sa-i dai leacul fara descantec.” Am jurat si trebuie sa-mi tin promisiunea. De aceea, daca ai sa ma lasi sa folosesc descantecul trac mai intai asupra sufletului tau, asa cum mi-a spus acel strain, il voi folosi apoi si asupra capului tau. Dar daca nu vrei, nu stiu ce-am sa ma fac cu tine, dragul meu Charmides.”

(Platon – Banchetul si alte dialoguri, Editura MondoRo)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *